«Календарь знаменательных и памятных дат Агинского Бурятского округа» издается отделом краеведения и библиографии ГУК «Агинская краевая библиотека им. Ц. Жамцарано» с 1994 года. Одной самых интересных и памятных дат, стоящих в довольно длинном списке уходящего 2023 года, является 200-летний юбилей со дня рождения известной исторической личности Вандана Юмсунова.
Вандан Юмсунов (1823-1883) — автор одного из самых крупных и известных летописных сочинений «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» (История происхождения одиннадцати хоринских родов, 1875), родился в 1823 г. в Are. Родители его (отца звали Юмсун Уннуев) с малолетними детьми перекочевали из Аги в Кижингинскую долину, в местность Доодо-Худан.
Уроженец Аги Вандан Юмсунов блестяще окончил школу в Кижинге (на реке Кодун), одну из трех созданных английскими миссионерами протестантской духовной миссии Лондонского миссионерского общества, действовавшей в Забайкалье (на территории нынешней Бурятии) в 1818-1840гг.
блестяще окончил школу, созданную английскими миссионерами, где изучались арифметика, алгебра, геометрия, тригонометрия, история, логика, латынь, английский, старомонгольский, тибетский и маньчжурский языки.
В. Юмсунов служил чиновником в канцелярии Хоринской Степной Думы, головой Бырка-Цугольской управы. Позже он был избран шуленгой, главой саганского рода хоринских бурят и оставался в данной должности продолжительное время.
В Юмсунов подробно изучал материалы Степных Дум, опрашивал старожилов — отличался высокой грамотностью и склонностью к научно-исследовательской работе, считался ученым человеком среди хоринских бурят. Эти свои качества он сумел передать своему сыну Соло Ванданову, как и должность шуленги.
В 1875 году он закончил свою летопись «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» — «Историю происхождения одиннадцати бурятских родов»: в хронике происхождение хоринцев возводится к Баргу-батору, который, согласно его версии, являлся бежавшим из Тибета министром при Бортэ-Чино — сыне тибетского царя, также бежавшим из страны и поселившимся у озера Байкал… Это сочинение
пользовалось необыкновенной популярностью и распространялось в списках, пока она не была опубликована в 1934 году издательством Академии наук СССР.
Крупнейший исследователь бурятских исторических хроник Ц.Б. Цыдендамбаев отмечает, что «имевшиеся у частных лиц списки хроник и генеалогических таблиц переходили из рук в руки, внимательно читались и нередко заучивались наизусть…». Сочинение Юмсунова является лучшей по стилю изложения и самой большой по объему исторической хроникой в бурятском летописании. По отзыву Н. Поппе, привлекают «блестящий стиль, образный, очень четкий и строгий язык» ученого и литератора. Автор широко использовал деловые документы, ранее существовавшие работы летописного характера, в том числе древние монгольские, устные легенды и предания. Вандан Юмсунов столь основательно подошел к изложению материала, что почти в каждой главе можно найти какие-нибудь неизвестные до этого факты, представляющие ценный источник для современной науки. «Произведения эти, — писал Н. Поппе, — представляют собою огромную ценность большим количеством сообщаемых в них фактов, рисующих быт, верования и разные этнографические особенности бурят XVIII-XIX ст. и ярко характеризующих деятельность тайшей, шуленг, зайсанов и др. представителей власти феодального периода, свидетельствующих о произволе местного нойоната и русских властей, которому подверглись буряты в течение ряда столетий».
Известно, что В. Юмсунов, кроме Летописи, написал еще ряд работ. Его перу принадлежат такие труды, как «Тэдэ агууехэ дээдэ эзэн император одоо сагта амгаланаар айладагша 2-дугаар Александр Николаевичай 3-дугаар тайжа ехэ князь Алексей Александровичай Байгалай умэнэхи областиин нютагуудаар заларан гэгээруулсэн баясхаланта сагай ушарта зорюулсан дурасхаал тэмдэг» (Памятные записки о пребывании в Забайкалье цесаревича Алексея, третьего сына покойного императора Александра II), «Арба нэгэн эсэгын Хориин ахалагша тайшаа Цэдэб Бадмын болон зуун хуасай отогой гулваа шулэнгэ Цэдэн-Доржо Аюушын — эдэ хоерой 1876 ондо эзэн Санкт-Петербург ниислэл хото аяншалсан ушар» (Поездка в 1876 г. в Санкт-Петербург главного хоринского тайши Цэдэба Бадмына и главы хуацайского рода Цэдэн-Доржо Аюушина). Кроме того, В. Юмсунов перевел на старомонгольский язык книгу профессора-монголоведа A.M. Позднеева «Ургинские хутухты». Им произведена запись хори-бурятской эпопеи «Эреэлдэй эзэн богдо хаан эрбэд соохор моритой», записано большое количество бурятских и монгольских сказок и легенд, вошедших в более поздние публикации.
По словам дочери Юмсунова, Хандажаб, ученик английских миссионеров умер в 1883 году. Сама Хандажаб прожила до 1964 года и скончалась в возрасте 84 лет. Сыном Вандана был шуленга Соло, внуком Будожап, правнуком Цырен-Доржи, праправнучкой Нина Цырендоржиевна Будажапова. По некоторым данным, до наших дней сохранилась некая семейная реликвия – тамга из мрамора, которой пользовались Вандан Юмсунов и его сын Соло, когда возглавляли саганский род.
С. Дагбаева, гл. библиотекарь отдела обслуживания пользователей
ГУК «Агинская краевая библиотека им. Ц. Жамцарано»
Хори буряадай түүхэ бэшэгшэ
Энэ жэлдэ Вандан Юмсуновай (1823-1883) — «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» гэhэн түүхэ бэшэгэй авторай түрэhөөр 200 жэлэй ойн баяр тэмдэглэгдэнэ.
«Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» гэhэн түүхэ бэшэг соо хори буряадуудай урдын урда сагhаа эхилжэ, XIX зуун жэлэй хоёрдохи тэн хүрэтэр хүгжэлтэ тодорхойгоор бэшээтэй. Энэ ажалаа Вандан Юмсунов 1875 ондо дүургэhэн, тиигээд тэрэнь зоной дунда дары түргэн таража, мэдээжэ болоhон, гар бэшэгээр дамжан тараагдадаг байгаа ха. Анха түрүүшынхеэ 1935 ондо хуушан монгол хэлэн дээрэ хэблэгдэhэн, ород хэлэн дээрэ 1940 ондо «нара хараhан».
Энэ ажалайнь найруулга бүхы буряадуудай түүхэ бэшэгүүд соо эгээл сэнтэйнь ба хэмжээгээр эгээл ехэнь болоно гэжэ эрдэмтэд онсо тэмдэглэдэг. Автор Талын Дүүмэнүүдэй бодото дансануудые, түүхэ бэшэгүүдые, тэрэ тоодо урданай монгол, аман зохеолой түүхэ домогуудые үргэнөөр хэрэглээ. Бүлэг бүхэн соонь гэхээр мүнөөнэй эрдэм шудалагшадта тон хэрэгтэй, сэнтэй баримтануудые эрдэмтэд олоhоор. Тэдэ баримтануудай тоодо зарим буряад заншалнуудай болон еhо гуримуудай дэлгэрэнгы тайлбари, арадай түүхын зураглалнууд, засаг хүтэлбэри, газар элдүүрилхэ эрхэ, ажаhуудалай онсо шэнжэ, элүүрые хамгаалга, уялга татабаринууд гэхэ мэтэ тухай мэдээсэлнүүд үгтэhэн байна. Англиин миссионернүүдэй Худанда ба Анаада 1840 оной ноябрь hарада ажаябуулгаяа түгэсхэhэн, хори буряадуудай ахамад тайшаа Ринчин-Доржи Дымбиловэй (hургуулида сугтаа hураhан) Петербург ошожо, I Николай хаантай уулзаhан тухай В.Юмсуновай мэдээсэл бии.
«Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужаhаа» гадуур Вандан Юмсунов хориинхидай угай бэшэгүудые, хаан тайжа Алексей Александровичай – II Александр хаанай хүбүүнэй Үбэр Байгалай нютагуудые бараалхаhан тухай дурсалга, 1876 ондо хориин 11 эсэгын ахамад тайшаа Бадмын Сэдэбэй болон зүүн хуасай угай удамарша ба шүүлингэ Аюшын Сэрэн-Доржын хаанта гүрэнэй ниислэл хото Санкт-Петербургда зүун зүг шэнжэлэгшэдэй III уласхоорондын съезддэ хабаадаhан тухай бэшэһэн, тэрэ үеын элитэ эрдэмтэн А.М.Позднеевэй «Үргөөгэй хутагтанууд» гэhэн хүдэлмэри ородhоо буряадта оршуулhан байна. Мүн лэ хори буряадуудай аман зохёолой «Эреэлдэй эзэн богдо хаан эрбэд соохор моритой» гэһэн туужа хуушан монголоор бэшэжэ, мүнхэлhэн габьяатай.
Эдэнь тэрэ холын үе сагай үйлэ хэрэгүүдые гуримтайгаар hубарюулан бэшэhэн ажал мүн. Иимэ шухаг удхатай ажалнуудые хүн бүхэн бэшэжэ шадахагүй: энэ хадаа ехэ харюусалгатай, нилээд ореохон аад, хүндэтэй ажал бшуу. Бэшэжэ байгша юрэл бэшэг hайн мэдэхэhээ гадна бэрхээр найруулжа шадаха, үргэн ехэ мэдэсэтэй байха еhотой. Тиимэhээ «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужын» автор өөрынгөө үе сагай дээдэ гарай мэргэжэлтэн байгаа болоно ха юм.
Вандан Юмсунов сагаангууд угай айлда 1823 ондо Агада түрэhэн байна. Угай бэшэг соонь иигэжэ заагаатай: Хоридой-Сагаан-Тунгин-Мухар-Кузыгун-Гужиген-Обоголдой-Үбэгтэй-Хангай-Залбахан-Собиндой-Солю-Унну-Юмсун-Вандан.
Хүбүүнэй балшар бага наhанда Юмсун Уннуев нэрэтэй эсэгэнь гэр бүлэеэ абаад, Хэжэнгын Доодо Худан руу зөөжэ ошоһон ха. Тэндэ, Худын голдо 1818-1840 онуудта Англиин миссионернүүдэй нээhэн гурбан hургуулиин нэгэндэ эдир Вандан hуралсал гараhан. Тэрэ hургуулида арифметикэ, алгебра, геометри болон монгол, лата, англи, түбэд хэлэнүүдые шудалаа бшуу. Хажуугаарнь басагадта оедол ба нэхэжэ оедол, хүбүүдтэ дарханай хэрэг заагдадаг байгаа. Вандан Юмсунов эрхим hурагшадай тоодо энэ hургуули дүургэhэн намтартай.
Һуралсал гараhанай удаа hургуулидаа багшалхаяа үлэhэн ха. Удаань Хориин Талын Дүумэдэ нарин бэшээшээр ажалда ороhон байна. Тэрэл үедөө хори буряадай сагаангууд угай толгойлогшо ябаа. Үргэн ехэ мэдэсээрээ, эрдэмэй-шэнжэлхы ажалда дүршэлтэйгөөрөө бэшэнhээ илгардаг, хори буряадуудай дунда эгээл эрдэмтэй хүн гэжэ тоологдодог hэн ха. Соло Ванданов хубүүндээ өөрынгөө мэдэхэ, шадаха юумэ дууhан, мун угай толгойлогшын тушаалаа дамжуулжа шадаhан
В.Юмсуновай басаганай хэлэhээр, түүхэ бэшэгшэ 1883 ондо наhа бараа. Харин басаганиинь, Хандажаб гээшэ 1964 он болотор ажаhуугаад, 84 наhатайдаа мордоhон ха. Мүнөөшье Вандан Юмсуновай үри hаданар Хэжэнгээр бии.
Дарима Базарова,
Ц. Жамцараногой нэр. Агын хизаарай номой сангай
мэдээсэлэй таhагай ахамад библиотекарь
Эшэ үндэhэн:
- Баторова Б. Хори буряадай түүхэ бэшэгшэ// «Толон», 2020.
- Летописи хоринских бурят. Хроники Тугулдур Тобоева и Вандана Юмсунова // Труды института Востоковедения XXXIII. М-Л. АН СССР. 1940.
- Тиваненко А.В. История английской духовной миссии в Забайкалье (начало XIX столетия). – Улан-Удэ, 2009.