6 ноября отмечается 120 лет со дня рождения философа-богослова, эмчи-ламы, художника Жимба-Жамсо Цыбенова. Он был последним из плеяды замечательных бурятских учителей, еще успевших получить основы классического тибетского буддийского образования в двадцатые годы, сделать учение неотделимой частью своего сознания и сохранивших во всем объеме подлинные традиции Дхармы в нашей стране. С его уходом завершилась целая историческая эпоха в истории бурятского, да и российского, буддизма.
Жимба-Жамсо Цыбенов родился в 1904 году в местности Загдаши Дульдургинского района в семье бедняка-скотовода. Когда мальчику было пять лет, он удалял пыль с алтаря, через два года из глины слепил статуэтку бурхана, которая хранится до сих пор у его родственников. Семи лет от роду поступил учеником в Тарбагатайский дацан, где пробыл три года. Затем переехал в Агинский дацан и продолжил учебу. Успешно изучал буддийскую философию, стал учеником ламы Идамай Гаваа, который впоследствии был репрессирован. В 13 лет провел ритуальное чтение «Сундуй». В четырнадцать лет в своем бедном домике создал образ божества Абиды, чем очень удивил людей в округе. В детстве его звали Цыреном, имя Жимба-Жамсо (тиб. Океан щедрости) получил в Агинском дацане.
В 1923 году Жимба-Жамсо Цыбенов совершил паломничество в Монголию, в Хэнтэйский аймак, в монастырь Брэйбан Хид, где получил степень гэбши. Затем продолжает образование в монастыре Гандан, в Улан-Баторе. Получил отличное образование, изучал буддийскую философию, тибетский язык, тибетскую медицину, тибетскую скоропись и поэзию. Медицина была его главной специализацией, он стал очень известным лекарем. Мастерски владел кистью и хорошо знал искусство. Был добрым и мудрым человеком. У него было около 40 учителей, самым близким из них был цугольский лама Сандак-Дорже Галсангпо.
Волна репрессий 30-х годов прошлого века не обошла Жимба-Жамсо ламу. Он был арестован в 1939 году и заключен в тюрьму Улан-Батора, где с ним, сгорбленным, измученным, с тросточкой в руках, встретился земляк Хусын Зоригто. Ж-Ж. Цыбенов передал через него ученикам, что его отправят в Ара-Халху. Ученики, остававшиеся на свободе, сквозь прутья решетки передали своему учителю сверток. В это время вышло постановление правительства Монголии — всех эмигрантов из России выслать обратно по железной дороге. Заключенных из Монголии высадили в Томске. «Я украдкой развернул сверток, переданный учениками, там были колокольчик и сменная одежда. Больше ничего», — рассказывал много лет спустя Жимба-Жамсо лама и смеялся.
Начались тяжелые годы заключения в России. Студеная зима, тяжелый труд, непреходящий голод, болезни — все испытал Жимба-Жамсо лама, но в душе его всегда горел огонь жизни и любви к людям. В 1941 г. был призван в армию. Служил в охранной службе Ачинского военного городка, затем в КЭЧ (квартирно-эксплутационной части) до конца войны. Удостоен многих правительственных наград и поощрений за время службы в тылу. После войны, женившись, поселился в г. Юрга Кемеровской области. В 1950 году написал первое письмо из Томска родным. Он не был дома 27 лет. В 1953 году его внучатый племянник Санжа сумел добиться отпуска Жимба-Жамсо ламы из Юрги письменным вызовом. Бывшие репрессированные не могли даже после войны отлучиться с места прописки без разрешения власти. Поэтому Учитель, вернувшись на родину, поселился в Курорте-Дарасуне: ему было запрещено жить вблизи государственной границы. До выхода на пенсию по инвалидности работал маляром-художником, тайно исполняя обряды для верующих и практикуя тибетскую медицину.
Глубокие познания в тибетской медицине послужили поводом для приглашения Жимба-Жамсо ламы на работу в Бурятский филиал Сибирского отделения АН СССР, где он числился младшим научным сотрудником, консультируя тибетологов и буддологов всего института. Там же работали Б.Дандарон, Л. Ямпилов и некоторые другие бывшие ламы. Проработав 11 лет в Бурятском институте общественных наук, заслужив медаль “Ветеран труда” и став автором ряда научных работ, вернулся в Курорт Дарасун.
Очень любил своих внуков, помогал детям в их житейских трудностях, но всячески старался не афишировать свои уникальные знания в родном поселке — опасался новых неприятностей от властей. Когда в 1982 году умерла его жена Лхамажап, он вновь принял на себя монашеские обеты и переехал в Агинский дацан.
Во второй половине XX века, во времена запретов всех религий и воинствующего атеизма, он являлся единственным в своем роде ламой в Забайкалье, кто сохранил и приумножил свои познания в тайнах буддийской иконографии и продолжал практиковать Учение Будды по традиционным канонам. Был искусным живописцем, тонким знатоком разных школ и направлений буддийской живописи. Его работы находятся в Иволгинском и Агинском дацанах. Наиболее характерными работами для его письма были «Мандал Чакрасамвары», «Будда Отошо», «Авалокитешвара», «Миларепа», «Четыре Махараджи», «Шестнадцать богинь подношений», портреты бывших настоятелей Агинского дацана.
«Я имел счастье встретиться с Учителем в 1978 году и был впечатлён его глубоким знанием Дхармы, твердостью характера, последовательностью и постоянством в духовной практике, — вспоминал известный российский буддолог, тибетолог, индолог, переводчик и книгоиздатель Андрей Терентьев. — Впоследствии, когда мне довелось ближе познакомиться с некоторыми из выдающихся тибетских лам, я убедился, что и среди тибетцев таких эрудитов мало.
Жимба-Жамсо был прекрасным знатоком философии, необыкновенно сведущ в тантре, причем не только школы Гелуг, но и других направлений. Он был непревзойдённым знатоком буддийского искусства и когда государство потребовало сделать научное описание всех священных изображений Иволгинского дацана, именно Жимба-Жамсо был привлечён в качестве основного эксперта к этой работе. С ходу он отвечал на любые вопросы, прекрасно зная историю бурятского буддизма, он как никто другой мог дать необходимую справку, распознать лам и здания дацанов на старых фотографиях. Широта мысли и полное отсутствие суеверий и предрассудков у Жимбы-Жамсо тоже производили сильное впечатление. «Дацаны, хуралы… — это не так важно, — сказал он уже в начале нашего знакомства, — главное, что у тебя в сердце…».
Многие хотели стать его учениками. Он был строг, требователен, но никому не отказывал, ибо доброта души была его врожденным качеством. Один из учеников Жимба-Жамсо Цыбенова, мастер буддийской живописи танка Александр Кочаров пишет: «Жимба-Жамсо был мудрым человеком. Он учил каждодневному труду, ответственному отношению к делу, помогал воспитывать те качества, без которых учиться было бы невозможно. Он сам демонстрировал учение в своей повседневной жизни. Я постоянно вел дневники и записывал все, что происходило. Вот некоторые из первых наставлений: «Лама — это общественный человек, он должен служить людям. Самое большое достижение — это помогать наибольшему количеству живых существ — максимально», «Сейчас самое главное — вера. Надо не только читать Жабдо (Прибежище) и другие тексты, но думать и обосновывать для себя, что читаешь, чтобы укрепиться в вере. Просто чтение — мало пользы».
В 1988 году, когда удалось добиться возвращения Ленинградского буддийского храма буддийской общине, с благословения тогдашнего Пандидо Хамбо-ламы Ж.-Ж. Эрдынеева он был приглашен настоятелем ленинградского храма. Согласился, но как раз в это время верующим вернули Цугольский дацан, один из важнейших бурятских храмов, и Жимба-Жамсо остался руководить его восстановлением. До последних дней, уже больной, он оставался в Цугольском дацане, окруженный заботой семьи и нескольких местных и приезжих учеников. Ушел из этой жизни Жимба-Жамсо лама 16 июня 1995 года; кремирован 22 июня на горе рядом с Цугольским дацаном.
Земные следы трудов этого замечательного Учителя — тысячи излеченных больных, оживший Цугольский дацан, десятки буддийских икон и росписей, множество разного рода религиозных произведений и стихов на тибетском языке… и много учеников, продолжающих его дело.
Дарима Базарова,
главный библиотекарь отдела ИСО Агинской краевой библиотеки им.Ц.Жамцарано.
Иллюстрации из книги «Земля Ваджрапани. Буддизм в Забайкалье».
Источники:
- Буддизм: персоналии / Сост. Лобсан Долгор; под общ.ред. В.Л.Чимитдоржиева. – Чита: Экспресс-издательство, 2011.
- Кочаров А. Сиящий меч Манджушри (из опыта общения с ламой Жимба-Жамсо Цыбеновым) / Земля Ваджрапани. Буддизм в Забайкалье. Научное издание. — М.: ИПЦ «Дизайн. Информация. Картография», 2008.
- Терентьев А.А. Досточтимый Жимба-Жамсо Цыбенов / Земля Ваджрапани. Буддизм в Забайкалье. Научное издание. — М.: ИПЦ «Дизайн. Информация. Картография», 2008.
Гайхамшагта буряад багшанарай нэгэн Жимба-Жамса Цыбеновэй 120 жэлэй ойдо
Ноябриин 6-да буддын шажанай гүн ухаатан, эмшэ-лама, уран зурааша Жимба-Жамса Цыбеновэй түрэhөөр 120 жэлэй ой тэмдэглэгдэнэ. Тэрэ 1920-еод онуудта буддын шажанай заншалта түбэд болбосорол абажа үрдеэд, һургаалые ухаан бодолойнгоо таһаршагүй хуби болгожо, манай гүрэндэ Бурхан багшын номой жэнхэни заншалнуудые сахижа ябаhан гайхамшагта буряад багшанарай һүүлшынхинь байгаа. Тэрэнэй наһа барахада, буряадай, бүхыдөө оросой буддын шажанай түүхэдэ бүхэли нэгэ түүхэтэ үе түгэсэhэн юм.
Жимба-Жамса Цыбенов Дулдаргын аймагай Загдаша гэhэн газарта 1904 году ондо малшанай гэр бүлэдэ түрэhэн. Таба наhатайдаа гунгарбаагай тооhо аршажа hураа, хоер жэл болоод, бурханай шабар дүрсэ урлаhан ха, тэрэнииень мүнөөшье болотор түрэлхидынь хадагалжа байдаг. Долоотойдоо Тарбагатайн дасанда ороод, гурбан жэл хубараг ябаа. Удаань Агын дасанда hуралсалаа үргэлжэлүүлhэн. буддын шажанай гүн ухаа амжалтатайгаар шудалжа, Идамай Гаваа ламын шаби болоһон, хожомынь багшань хардалга хашалганда ороhон байна. Арбан гурбан наhатайдаа «Сундуй» гэһэн ёһололой уншалга бүтээгээ. Арбан дүрбэтэйдөө гэртээ Абида бурханай дүрэ зохёожо, оршон тойронхи зониие ехээр гайхуулһан ха. Үхибүүн наhандаа Цырен нэрэтэй байгаад, Агын дасанда Жимба-Жамсо нэрэ абаа (түбэдhөө оршуулхада, «Элбэгэй далай»).
1923 ондо Жимба-Жамса Цыбенов Монгол ороной Хэнтэйн аймагай Брэйбан хийд ошожо, мүргэл хэhэн, гэбшын зиндаа хамгаалhан. Һүүлээрнь Улаан-Баатарай Гандан дасанда hуралсалаа үргэлжэлүүлээ. Тэндэ буддын шажанай гүн ухаанай эрдэм, түбэд хэлэ, түбэд эмнэлгэ, түбэд үзэг бэшэг болон шүлэглэhэн зохеолнуудые шудалаа. Эмнэлгэ гол мэргэжэлынь болоhон байна, тэрэ мэдээжэ эмшэн болоhон шуу. Уранаар биирээр зураха, урлал тон hайнаар мэдэхэ болоhон. Дүшөөд багшанартай hэн ха, эгээл дүтынь багша Сүүгэлэй лама Сандак-Дорже Галсангпо гээшэ байгаа.
Хардалга хашалганай сэмүүн сагай долгин Жимба-Жамса ламые зайсаагүй. Тэрэ 1939 ондо тушаалгажа, Улаан-Баатарай түрмэдэ хаагдаа. Бүгдышэhэн, ехэ ядарhан, тулуур тулаhан тэндэ ябатараа, Хусын Зоригто гэдэг нютагайнгаа хүнтэй ушарhан ха. Тэрээнтэй Ж-Ж.Цыбенов Ара Халха руу эльгээгдэхэеэ байнаб гэжэ шабинартаа дуулгаа. Мэдээень абаhан шабинарынь түрмын түмэр хашаагай забhараар боолтотой юумэ багшадаа дамжуулжа шадаhан байна. Эгээл энэ үедэ Оросhоо нүүжэ ерэгшэдые түмэр харгыгаар hөөргэнь бусааха тухай Монголой засагай газарай тогтоол гарашоо. Монголhоо сүлүүлэгшэдые Томск дээрэ буулгаба. «Шабинарайнгаа дамжуулhан боолтотой юумэ hэмээхэн задалжа харабаб, тэрээн соонь хонхо ба hэлгүүлхэ хубсаhан лэ байгаа бэлэй», — гэжэ олон жэл үнгэрhэн хойно Жимба-Жамса лама хөөрэдэг hэн ха.
Сүлэлгын хүндэ хүшэр жэлнүүд эхилбэ. Хүйтэн үбэл, хүндэ ажал, ходо үлэсхэлэн, үбшэнгүуд – эдэ бүгэдые Багша гаталбашье, тэрэнэй сэдьхэлдэ амидаралай гал, хүн зондо дурлал халташье hулараагүй. 1941 ондо сэрэгэй албанда татагдажа, Ачинскын сэрэгэй хотохоной хамгаалгын албанда, удаань дайнай дүүрэтэр сэрэгэй байра ашаглалгын частьда алба хаагаа. Дайнай ара талада алба хааха үедөө засагай газарай олон тоото шагналнуудта болон урмашуулгануудта хүртэhэн габьяатай. Дайнай hүүлээр hамга абажа, Кемеровын можын Юрга хотодо түбхинэhэн байна. Гэрhээ гараhаар 27 жэл болоод, түрүүшынгээ бэшэг 1950 ондо Томскhоо түрэлхидтөө эльгээhэн ха. Бүлэ зээ хүбүүн Санжань бэшэг дуудалгаар Жимба-Жамса ламые Юргаһаа сүлөөлжэ шадаа бшуу. Хардалга хашалгада орогшод дайнай hүүлээршье засагай зүбшөөлгүйгөөр байhан газарhаа нүүхэ аргагүй hэн. Тиимэhээ нютагаа бусабашье, Жимба-Жамса лама Курорт Дарhанда тогтохо баатай болоо: гүрэнэй хилэ шадар ажаhууха хорюултай байгаа. Эрэмдэг бэетэй болоһон ушараар наһанай амаралтада гаратараа уран зурааша-маляраар ажаллан, нюусаар hүзэгшэдэй хэрэг бүтээжэ, түбэд эмнэлгэ эрхилжэл ябаал даа.
Түбэд эмнэлгэ гүнзэгы hайнаар мэдэхэ Жимба-Жамса лама СССР-эй Эрдэмүүдэй Академиин Сибириин таhагай Буряадай таhагта ажалда уригдаад, бага эрдэмтэ хүдэлмэрилэгшын тушаалда бүхы Түбэд орон болон буддын шажан шэнжэлэгшэдтэ зүбшэл заабаринуудаар туhалан, ажаллаhан намтартай. Тэндэл Б.Дандарон, Л. Ямпилов болон бусад лама ябаhан зон ажаллаhан. Буряадай ниитэ эрдэмүүдэй институдта бүхыдөө 11 жэлэй туршада хүдэлжэ, «Ажалай ветеран» медальтай, хэдэн эрдэмтэ ажалнуудтай болоод, Жимба-Жамса лама Курорт Дарhанаа бусаhан.
Тэрэ аша зээнэртээ ехэ дуратай, хүүгэдэйнгөө түбхинэхэ хэрэгтэ тон туhатай байгаа, зүгөөр тэрэ түрэл болоhон тосхондо өөрынгөо онсо эрдэм мэдэсые зарлахагүйе оролдодог hэн ха – засаг баригшадай талаhаа үшөөшье гай зоболон үзүүлэгдэжэ магад гэжэ болгоомжолдог байгаа бшуу. 1982 ондо наhанайнгаа нүхэр Һамажабай нүгшэхэдэ, тэрэ дахяад hахил хүртэжэ, Агын дасанда hуудаг болоо.
XX зуун жэлэй хоердохи хахадта бүхы шажанай хорюултай ба шажангүй үзэлэй дэлгэрhэн үедэ Үбэр Байгалда буддын шажанай зураг зуралгын нюусануудые сахин, улам баяжуулhан ба Бурхан багшын hургаалые заншалта жаяг еhоорнь үйлэдэжэ байhан ори ганса лама мүн. Шадамар бэрхэ уран зурааша, буддын шажанай уран зурагай элдэб hургуулинуудые болон шэглэлнүүдые hайн мэдэдэг байгаа бшуу. Ажалнуудынь Ивалгын болон Агын дасангуудта бии. Тэрэнэй онсо шэнжэтэй зохёолнууд гэхэдэ, «Чакрасамварын Мандала», «Отошо Бурхан», «Арьяа Баала», «Миларайба», «Дүрбэн зүг сахигша һахюуһад», «Арбан зургаан үргэл бурхад», Агын дасанай шэрээтэнэрэй дүрэ-зурагууд.
«Би 1978 ондо Багшатай ушарха хубитай байгааб, тиихэдэ Бурхан багшын hургаалай гүнзэгы эрдэм мэдэсэтэйень, зориhондоо хүрэдэг зангыень, һүзэг этигэлдээ нягтыень гайхаhан хүм, — гээд оросой мэдээжэ буддын шажан шэнжэлэгшэ, Түбэд болон Энэдхэг оронуудые шэнжэлэгшэ, оршуулагша ба ном хэблэгшэ Андрей Терентьев дурсаhан байдаг. – Хожомынь агуу түбэд ламанарай заримантай дүтөөр танилсаhан хүм, теэд түбэдүүдэйшье дунда иимэ гүнзэгы мэдэсэтэй зон үсөөн гэжэ ойлгооб.
Жимба-Жамса лама гүн ухаанай эрхим мэргэжэлтэн, ганса шара шажанай һургуулиин бэшэ, мүн бусадшье шэглэлнүүдэй тарни тон hайн мэдэдэг бэлэй. Тиихэдэ буддын шажанай урлалай дээдэ гарай мэргэжэлтэн һэн. Ивалгын дасанай бүхы нангин зурагуудай тайлбари хэхэ эрилтын гүрэн түрын талаhаа табигдахада, энэ ажалда гол шэнжэгшын зэргэдэ Жимба-Жамса лама хабаадуулагдаhан юм. Ямаршье асуудалда ябууд харюусажархиха, буряад буддын шажанай түүхэ мэдэдэг hэн тула хуушанай гэрэл зурагууд дээрэ ламанарые, дасанай байшангуудые хэнһээшье hайнаар таниха, хэрэгтэй мэдээсэл үгэхэ аргатай байгаа. Ухаан бодолойнь үргэн дэлисэ, мухар hүзэггүйнь баhал гайхуулдаг бэлэй. «Дасан, хуралнууд… — эдэ тон шухала бэшэ, — гэжэ hая танилсаад байхадаа хэлээ агша hэн. – Сэдьхэлдэшни юун байнаб, тэрэл шухала…».
Олон зон шабинь болохоео эрмэлзэхэ. Багша шанга, эрилтэ ехэтэй байбашье, хэнһээшье арсахагүй, юундэб гэхэдэ, сэдьхэлэйнь энэрхы сэдьхэл тэрэнэй түрэлхиин шанар байгаа ха юм. Шабинарайнь нэгэн, буддын шажанай уран зурааша Александр Кочаров иигэжэ бэшэhэн: «Жимба-Жамса сэсэн хүн байhан. Тэрэ үдэр бүриин ажалда дүршүүлдэг, хэhэн хэрэгтээ харюусалгатайгаар хандажа hургадаг, hургуули хэжэ шадаха шанар шэнжэ хүмүүжүүлдэг hэн. Һургаалаа үдэр бүриин ажабайдалда өөрөө харуулха. Би үдэр бүриин тэмдэглэлнүүдые хэхэб, юун болоноб, бултыень бэшэдэг байгааб. Түрүүшын hургаалнуудайнь заримые дурдаhуу: «Лама – олониитын хүн, тэрэ хүн зондо алба хэхэ еhотой. Эгээл ехэ туйлалта – амиды амитан бүхэндэ туhа хүргэлгэ – эгээл ехээр», «Мүнөө эгээл шухалань – этигэл. Жабдо (Хоргодохо газар) болон бусад текстнүүдые юрэл уншаха бэшэ, харин этигэл һүзэгөө бэхижүүлхын тула уншаһанаа бодомжолжо hураха ёһотой. Юрэл уншалга бага ашаг туһатай»…
Ленинградай дасанай буддын шажантанда 1988 ондо бусаагдахада, тэрэ үеын бандида хамба-лама Ж-Ж. Эрдынеевэй үреэлээр, тэрэ дасанай шэрээтээр Жимба-Жамса лама уригдаhан. Зүбшөөлөө үгөө, теэд тон тэрэ үедэ буряадай шухала дасангуудай нэгэн болохо Сүүгэлэй дасан hүзэгшэдтэ бусаагдажа, Багша тэрэниие hэргээхэ ажал хүтэлбэрилжэ үлөө. Үбшэн болонги, гэр бүлынхидөөрөө болон нютагай ба ерүүлшье хэдэн шабинараараа тойруулан, hүүлшынгээ үдэр болотор Сүүгэлэй дасанда hуугаал даа. 1995 оной июниин 16-да энэ наhантаяа хахасаа, июниин 22-то Сүүгэлэй дасанай дэргэдэ хада дээрэ хайлуулагдаhан байна.
Энэ гайхамшагта Багшын энэ дэлхэйдэ үлөөhэн мүр сараа гэхэдэ, хэдэн мянган эдэгэһэн үбшэнтэд, һэргээгдэһэн Сүүгэлэй дасан, хэдэн арбаад бурханай хүрэгүүд болон буддын шажанай дүрэ-зурагууд, олон янзын шажанай бүтээлнүүд, түбэд хэлэн дээрэ бэшэгдэһэн шүлэгүүд… ба хэрэгыень үргэлжэлүүлхэ олон тоото шабинар.
Дарима Базарова,
Ц. Жамцараногой нэр. Агын хизаарай номой сангай мэдээсэлэй таhагай ахамад библиотекарь.
Эшэ үндэhэн:
- Буддизм: персоналии / Сост. Лобсан Долгор; под общ.ред. В.Л.Чимитдоржиева. – Чита: Экспресс-издательство, 2011.
- Кочаров А. Сиящий меч Манджушри (из опыта общения с ламой Жимба-Жамсо Цыбеновым) / Земля Ваджрапани. Буддизм в Забайкалье. Научное издание. — М.: ИПЦ «Дизайн. Информация. Картография», 2008.
- Терентьев А.А. Досточтимый Жимба-Жамсо Цыбенов / Земля Ваджрапани. Буддизм в Забайкалье. Научное издание. — М.: ИПЦ «Дизайн. Информация. Картография», 2008.