2025 год – юбилейный год летописи Вандана Юмсунова «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» (История происхождения народа одиннадцати хоринских отцов). Этот памятник письменной культуры бурят XIX века был написан в 1875 году.
Текст сочинения на старомонгольской письменности был впервые опубликован крупнейшим ученым-востоковедом, монголоведом с мировым именем Н.Н. Поппе в 1935 г. в первом выпуске «Летописей хоринских бурят».
Им же, первым исследователем бурятских летописей, работа Вандана Юмсунова в 1940 году была издана в переводе на русский язык.
Текст, переложенный на современный бурятский язык видными учеными Лубсаном Шагдаровым и Ларисой Бадмаевой, публиковался на страницах газеты «Буряад үнэн», затем был опубликован в 1992 году в книге «Буряадай түүхэ бэшэгүүд».
Ранее, как мы знаем, бурятские летописи-хроники тщательно переписывались, распространялись в рукописях.
В летописи В. Юмсунова, состоящей из 12 глав, прослеживается история хоринцев начиная с древнейших времен до второй половины XIX в. Автор широко использовал деловые документы, ранее существовавшие работы летописного характера, в том числе древние монгольские, устные легенды и предания. Почти в каждой главе ученые находят какие-нибудь неизвестные до этого факты, представляющие ценный источник и для современной науки. Главы разделены тематически.
Первая глава посвящена происхождению хори-бурят.
Так, мы узнаем, что «… оставшиеся одиннадцать из тринадцати сыновей двух жен Хори мэргэна там (на южном берегу озера Байкал) подросли. Каждый из них взял оттуда жену и имели они многочисленное потомство. Тем временем, после смерти их деда Баргу батура и их отца Хори мэргэна, они, памятуя о завещании деда и отца своего, в 424 году стали кочевать с южного берега Байкала на юг. Кочуя по эту сторону Тибета, древней родины своего деда Баргу батура, и вблизи нынешнего китайского города Пекина и по землям южных сорока девяти хошунов и северной Халха-Монголии, они размножались и их стало много…»
Во второй главе даны ценные материалы о религиозных верованиях хоринцев. Третья глава, целиком посвященная верованиям и ритуалу шаманистов, по мнению ученых, до сих пор остается непревзойденным трудом по шаманству забайкальских бурят. Исторический интерес представляют следующие две главы, в которых содержатся сведения об управлении народом и административных лицах. В шестой главе повествуется о пожаловании 14 золотых знамен одиннадцати хоринским родам в 1837 году императором Николаем I, и 9 золотых знамен им же в 1842 году родам ведомства Агинской Степной думы.
Последующие главы рассказывают о правах на землевладение, нравах и образе жизни, здравоохранении, повинностях и т.д., сообщаются данные о скотоводстве, охоте, ремеслах, о начале употребления кос, тяжелом положении народа в результате стихийных бедствий — засух, гололедицы, о жилищах и утвари, об устройстве загонов для скота, об облавной охоте.
Например, рассказывается о переходе восточных бурят к оседлости под влиянием русских: «… Около 1790 года среди хоринского народа не строились дома русского образца. Между тем как они не знали иного образа жизни, кроме жизни в войлочных юртах, богачи и зажиточные на Тугнуе и Хилке выстроили, в подражание тамошним русским, в какой-то местности нечто вроде зимовья… С тех пор, как начиная примерно с 1820 года стали строить русские дома и зимовья в большом количестве, они оказались пригодными для того, чтобы на зимнее холодное время оставаться самим в удобстве и тепле и защищать от холода новорожденных и младенцев. Кроме того, с тех пор, как они познали, что они весьма нужны для защиты от холода зимнего приплода скота, начиная с 1850 года их стали строить уже в большом множестве…»
Из последней, двенадцатой, главы узнаем о том, как отделился агинский народ. Автор хроники пишет, что ранее агинские буряты, представлявшие семь хоринских родов (галзутского, хараганатского, хуацайского, хубдутского, шарайтского, бодонгутского и цаганского), до установления русско-маньчжурской границы в 1728 г. обитали по берегам реки Ингода и впадающих в нее рек, и согласно грамоте от 1703 г. они имели право кочевать вплоть до монгольских границ. В 1800 г. прибыл в агинские земли действительный статский советник Лаба для выделения земли русским поселенцам из Кавказа. Им были выбраны самые плодородные земли площадью в 105 тыс. десятин по реке Ингода и ее притокам, где кочевали агинские буряты. А агинским бурятам было предписано укочевать вглубь по рекам Ага и Онон. Затем, в 1839 году была основана самостоятельная Агинская степная дума.
Итак, в летописи В. Юмсунова получили подробное освещение все стороны жизни хоринских бурят того времени. Поэтому специалисты характеризуют ее как блестящий и непревзойденный труд из всех бурятских исторических сочинений.
Кроме данной летописи перу Вандана Юмсунова принадлежат родословные таблицы хоринских родов, мемориальная записка о посещении Забайкалья великим князем Алексеем Александровичем – сыном императора Александра II, заметка о поездке старшего тайши Цыдыпа Бадмаева и шуленги Цырен-Доржи Аюшева в Санкт-Петербург на III Международный съезд ориенталистов, состоявшийся в 1876 году. Юмсунов также перевел с русского на бурятский научный труд востоковеда А.М. Позднеева «Ургинские хутухты» и произвел запись хори-бурятской эпопеи «Эреэлдэй эзэн богдо хаан эрбэд соохор моритой».
Эти труды являются хронологической записью событий того далекого времени. Такие фундаментальные труды мог писать далеко не каждый: это очень ответственная, невероятно сложная и, в то же время, почетная работа. Пишущий должен быть не просто грамотным, обладать хорошим слогом, но и быть всесторонне образованным. Таким профессионалом высочайшего класса для своего времени и был автор «Истории происхождения народа одиннадцати хоринских отцов» Вандан Юмсунов.
Дарима Базарова,
главный библиотекарь отдела ИСО
Агинской краевой библиотеки им.Ц.Жамцарано.
Источники:
- Бадмаева Л.Б. Летопись Вандана Юмсунова – памятник письменной культуры бурят XIX века // Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2007.
- Буряадай түүхэ бэшэгүүд. Составитель Ш.Б.Чимитдоржиев // Улаан-Үдэ: Буряадай номой хэблэл, 1992.
- Летописи хоринских бурят. Хроники Тугулдур Тобоева и Вандана Юмсунова // Труды института Востоковедения XXXIII. М-Л. АН СССР. 1940.
Хори буряадай түүхэ бэшэгэй 150 жэлэй ойдо
2025 он – Вандан Юмсуновай «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» гэhэн түүхэ бэшэгэй ойн баярта жэл мүн. Буряадуудай XIX зуун жэлэй энэ бэшэмэл соёлой хүшөө 1875 ондо мүндэлhэн байна.
Түүхэ бэшэгые дээдэ гарай зүүн зүгэй оронуудые шэнжэлэгшэ, дэлхэйдэ мэдээжэ эрдэмтэн Н.Н. Поппе хуушан монгол хэлэн дээрэ «Хори буряадай түүхэ бэшэгүүд» гэhэн номдо 1935 ондо анха түрүүн хэблэhэн юм.
Буряадай түүхэ бэшэгүүдые эгээл түрүүн шэнжэлэгшэ энэл эрдэмтэн Вандан Юмсуновай ажал ород хэлэн дээрэ оршуулаа, тэрэнь 1940 ондо нара хараа бшуу.
Харин мүнөөнэй буряад хэлэндэ тэрэниие хэлэ бэшэгэй мэдээжэ эрдэмтэд Лубсан Шагдаров ба Лариса Бадмаева оруулжа, тэрэнь «Буряад үнэн» hониной дугаарнуудта гараhан байха юм. Удаань 1992 ондо хэблэгдэhэн «Буряадай түүхэ бэшэгүүд» гэhэн номдо ороо.
Анхан, бидэ булта мэдэнэбди, буряадай түүхэ бэшэгүүд тон нягтаар буулгагдажа, гар бэшэгээр тарадаг байhан ха юм.
В. Юмсуновай уг изагуурай туужа 12 бүлэгhөө бүридэнхэй, тэрээн соо хори буряадуудай байдал эртэ урдын түүхэhээ эхилээд, XIX зуун жэлэй хахад болотор харуулагдана. Автор албан еhоной дансануудые, түүхэ бэшэгэй шэнжэтэй урдын ажалнуудые, тэрэ тоодо аман үгөөр дамжаhан домогуудые үргэнөөр хэрэглээ. Анхан мэдэгдээгүй байhан, харин мүнөө тон сэнтэй баримтануудые эрдэмтэд бүлэг бүхэндэ гэхээр олодог гэжэ тэмдэглэгдэнэ. Бүлэгүүд сэдэбүүдтэ хубаагданхай.
Нэгэдэхи бүлэгтэ автор хори буряадуудай хаанаhаа эхи абажа, мүнөө хүрэтэр ерэhэн тухай хөөрэнэ.
Жэшээлхэдэ, иигэжэ уншанабди «… Хори мэргэнэй hамгадhаа гараhан 13 хүбүүдhээ үлэhэн 11-иинь тэндээ (Байгал далайн урда бэедэ) хүмүүжэжэ, тус бүридөо тэндэhээ hамгадые абажа, олон үнэр болоод, үбгэ эсэгэ Барга баатар, өөрын эсэгэ Хори мэргэнэй наhанhаа нүгшэhэн хойно тэдэнэй захяа зарлигые haнажа, 424 ондо Байгал нуурай үмэнэ талаhаа урда зүг тээшэ нүүжэ ябаhаар, үбгэ эсэгэ Барга баатарай хуушан нютаг болохо Түбэдэй наадахи хизаараар ба мүнөөнэй Хитадай Бээжэн (Пекин) хото шадар, мүн Үбэр 49 хушуун ба Ара Халха-Монголой газар нютагуудаар нүүн үнэржэжэ, олон болоо бэлэй…».
Хоердохи бүлэгтэ хори буряадуудай шажан шүтэл тухай сэнтэй материалнууд үгтэнэ. Харин бөө мүргэлэй еhолол гуримуудта зорюулагдаhан гурбадахи бүлэг, эрдэмтэдэй hанамжаар, мүнөө болотор үбэр байгалай буряадуудай бөө мүргэл тухай жэшээгүй ажал байhаар зандаа. Хориин арад зон анханhаа хойшо ямар захиргаатай байhан ба ямар тушаалта нюурнуудтай байгааб гэжэ тодорхойлhон мэдээнүүд, хэзээшье, түүхэ шэнжэлэгшэдтэ аргагүй hонирхолтой. Зургаадахи бүлэг соо нэгэдүгээр Николай хаанай 1837 ондо хориин арбан нэгэн эсэгын зоной 14 отог бүхэндэ алтан туг, тиихэдэ 1842 ондо Агын Степной Дүүмын мэдэлэй 9 отог зондо 9 алтан туг үршөөhэн тухай түүрээгдэнэ.
Саашадаа Вандан Юмсунов буряад отогуудай газар нютагуудые эзэлhэн эрхэнүүд, зан абари, яажа амидардаг, бэеынгээ элүүрые яажа химгадан сахидаг, хаанта уласай аша туhада ямар албата хүдэлмэри хэдэг байhан тухай хөөрэнэ. Тиихэдээ мал ажал, агнуури, урлал тухай, малша уладай хажуур хэрэглэжэ эхилhэн тухай, ган зудай хүшэр хүндэ хойшолонгууд, гэр байра болон зэр зэмсэг тухай баримта мэдээнүүдтэй танилсахаар.
Жэшээнь, ородуудай нүлөөн доро зүүн буряадуудай hуурижаhан тухай хэлэгдэнэ: «1790 он тухайда Хориин зон ород байшан гэрнүүдые баридаггүй, үбэлэй сагта hэеы гэртэй hyyxahaa бэшэ гурим мэдэдэггүй байтараа, Түгнэ, Хёлгын баян шадалтан тэндэхи ородуудаа hажаан, ганса нэгэ газарта зэмьеэ гэр баряа… 1820 он тухайда эхилэн, ород гэр, зэмьеэнүүдые олоор бариха боложо, тэдэнь үбэлэй хүйтэнэй сагта бэеэ амар дулаан байлгаха, нарай нялханараа хүйтэнhөө химгадахада туhатай байхаhаа гадна, үбэлэй сагта түрэhэн малайнгаа түлые хүйтэнhөө химгадахада ехэ хэрэгтэй гэжэ мэдэхэ болоhон бэлэй. Тиин 1850 онhоо эхилэн, бүри олон гэрнүүд баригдажа, айл бүхэн нэгэ-нэгэ зэмьеэтэй болоhон, харин баян шадалтаниинь город газарай барилга мэтэ маягтайгаар барижа, тэдэнээ дулаасуулха ба гэрэлтүүлхэ аргые сохом hураад, мүнөө сагта бүри амар hуудаг болонхой…»
Түгэсхэлэй, 12-дохи бүлэгтэ Агын зоной яажа таhарhан тухай уншанабди. Авторай тайлбарилhаар, галзууд, харгана, хуасай, хүбдүүд, шарайд, бодонгууд, сагаан – эдэ 7 обогой Агын зон 1728 ондо хилын тэмдэгэй табигдатар Энгидэй гол, мүн тэрээндэ шудхаhан горходые зубшан ажаhуугаа, ба ехэ дээдэhээ 1703 ондо үгтэhэн грамотын еhоор Монголой хилэ хурэтэр нүүжэ ябаа. 1800 он багаар ноен действительнэ статска советник Лаба Кавказай ород таряашадые нютагжуулха газар бэдэржэ ерэhэн ха. Тэрэ Энгидэй гол, мүн тэрээндэ шудхаhан горход шадарай 105 мянган десятина үрэжэлтэй газар шэлэжэ, тэндэ байhан Хориин буряад зониие идхажа, Ага, Онон нютагуудаар нүүхыень баадхаа. Тиигэhээр, 1839 ондо бэеэ даанги Агын Степной дүүмэ бии болоhон байна.
Ииигэжэ, В. Юмсуновай түухэ бэшэг соо тэрэ үеын хори буряадуудай амидаралай бүхы тала тон тодорхойгоор зураглагдаhан байна. Тиимэhээ тэрэниие мэргэжэлтэд буряадай бүхы түүхэтэ бэшэгүүдhээ эгээл ялас гэмэ, жэшэшэгүй ажал болоно гэжэ шэнжэлдэг.
Тус түүхэ бэшэгhээ гадна Вандан Юмсуновай гуурhан дороhоо хориин отогуудай угай бэшэгүүд, хаан тайжа Алексей Александровичай — II дугаар Александр эзэн хаанай хүбүүнэй Үбэр Байгалаар ябаhан тухай дурасхаалай тэмдэглэл, ахалагша тайшаа Цыдып Бадмаевай ба шүүлингэ Цырен-Доржи Аюшевай 1876 ондо Санкт-Петербург хотодо болоhон III Зүүн зүгэй эрдэмтэдэй уласхоорондын съезддэ ошоhон тухай тэмдэглэл мүндэлhэн гээшэ. Юмсунов мүн зүүн зүгэй оронуудые шэнжэлэгшэ А.М. Позднеевэй «Ургинские хутухты» гэhэн эрдэмэй ажал ородhоо буряад хэлэндэ оршуулhан ба хори-буряадай «Эреэлдэй эзэн богдо хаан эрбэд соохор моритой» гэhэн үльгэр бэшэжэ абаhан намтартай.
Эдэ бүхы ажалнуудынь тэрэ холын сагай үйлэ хэрэгүүдэй он жэл дараалhан тэмдэглэл болоно бшуу. Иимэ гүнзэгы ехэ зохёолнуудые хүн бүхэн бэшэжэ шадахагүй: тон ехэ харюусалгатай, хэмгүй орео, тиихэ мүртөө хундэтэй ажал юм. Бэшэжэ байгша юрэл үзэг бэшэг мэдэхэhээ, уранаар найруулжа шадахаhаа гадна, олон талын болбосоролтой, шанартай эрдэм мэдэсэтэй байха еhотой. «Хориин арбан нэгэн эсэгын уг изагуурай туужа» гэhэн түүхэ бэшэгэй автор Вандан Юмсунов өөрынгөө үедэ эгээл иимэ дээдэ шатын мэргэжэлтэн байгаал даа.
Дарима Базарова,
Ц. Жамцараногой нэр. Агын хизаарай номой сангай
мэдээсэлэй таhагай ахамад библиотекарь.
Эшэ үндэhэн:
- Бадмаева Л.Б. Летопись Вандана Юмсунова – памятник письменной культуры бурят XIX века // Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2007.
- Буряадай түүхэ бэшэгүүд. Составитель Ш.Б.Чимитдоржиев // Улаан-Үдэ: Буряадай номой хэблэл, 1992.
- Летописи хоринских бурят. Хроники Тугулдур Тобоева и Вандана Юмсунова // Труды института Востоковедения XXXIII. М-Л. АН СССР. 1940.